måndag 4 januari 2010

Nytt år och nya möjligheter!

Så har ett nytt år påbörjats och med det nya möjligheter…jag vill tänka så om mitt nya liv det här året. Jag har fått en chans att börja om från början och förändra mitt liv till det bättre och den chansen vill jag ta.

Under jul och nyår har jag provat mig fram när det gäller maten…vad kan jag äta, dumpar jag på något speciellt (fett/socker), hur långsamt ska jag äta, hur mycket ska jag äta, m.m?? Jag är hyfsat duktig på att planera men jag vet hur det blir när man har brist på tid och ork och hur lätt det är att äta fel. Jag vet också vikten av att få i mig rätt och tillräckligt med mat och det kräver en del eftertanke och planering.

Jag har inte satt upp några nyårslöften men jag har mål som jag vill uppfylla detta året…de är inte så inriktade på antal kilon som jag vill gå ner utan mer på hur jag ska leva.

Motion: Jag vill komma igång att röra på mig och få igång min kondition.
Maten: Jag vill få in bra matrutiner som funkar på både jobbet och hemma och jag vill se till att jag får i mig BRA mat.

Idag har jag tagit ett steg i rätt riktning mot ett bättre liv…jag har nämligen cyklat på min motionscykel och det var jobbigt ska ni veta. Så dålig kondis som jag har nu har jag aldrig haft…någonsin!!!! Men, men, det ska det bli ändring på. Ett fel som jag oftast gör när jag ska dra igång med att leva hälsosamt och börja motionera är att alltid lägga ribban så högt. Motion varje dag, helst så att man är helt utmattad och spyfärdig! Mitt delmål nu är att cykla 2 gånger i veckan och sedan ta någon promenad när det finns tid till det. Det är viktigt för mig att motionen kan passa in i det liv man lever och att det funkar i vardagen, det kanske är så att åka pulka med dottern blir motion ena dagen och att en promenad till jobbet blir det en annan dag. Det ska vara kul att röra på sig och inte ett ok som hänger över ens axlar som något tungt och jobbigt.

Så…idag känner jag mig nöjd…jag har motionerat och det var jobbigt...men nödvändigt!!

Kram till er alla!! // Volangmamman ♥

1 kommentar:

  1. Låter som de går bra för dig, de är bra. Kämpa på fortsätt som du gör, de är så kul att tappa kilona. Själv kan se mig själv i spegeln och kan inte fatta att det är jag som tår där, kläder sitter löst. Själv funderar jag oxå på hur ja nu ska fortsätta med motionen, för jag har nu fått upp lite av flåset då jag går en del promenader men vill ju mera som du typ motionscykel eller liknande. Kul att höra att de går bra för dig.

    /Malin

    SvaraRadera